Książka "Nikt Cię więcej nie okłamie" już w 2019


Przygotowuję obecnie swoją pierwszą książkę we współpracy z wydawnictwem Onepress. Do tej pory pisałam podręczniki dla służb i wdrażałam techniki wykrywania kłamstwa w kryminalistyce i biznesie - wiem więc z własnego doświadczenia, jak trudno jest przekuć teorię w praktykę. Oraz jak dużo mitów krąży wokół tematu. Testowałam różne technologie wspomagające wykrywanie kłamstwa zagranicą, a naukowo badam wpływ wyglądu na ocenę ludzi. Z tzw. "predictive profiling" szkolę już głównie jednostki zagraniczne.

W książce chciałabym odpowiedzieć na pytania - Czy można sprofilować kogoś z wyglądu? Czy obserwacja niewerbalnych zachowań ludzi, ich sposobu mówienia, stylu ubierania i komunikacji jest skutecznych narzędziem profilowania i detekcji kłamstwa?

W związku z tym mam do Was prośbę - powiedzcie, co was interesuje i o czym czytalibyście najchętniej. Poniżej znajduje się wstępny spis treści - Napisz w komentarzu lub w wiadomości prywatnej, który rozdział jest dla Ciebie ciekawy oraz ewentulanie jakich tematów Twoim zdaniem może brakować?
Chciałabym napisać książkę ciekawą dla Was, a nie dla mnie:)

W nagrodę, wśród osób komentujących, wylosuję 1 osobę, która otrzyma miejsce na weekendowe szkolenie z profilowania behawioralnego 16-17.03.2019 w Warszawie.:))
https://www.komunikacjaniewerbalna.pl/wykrywanie-klamstwa
Wyniki w niedzielę (10.03) o 20:00. Konkurs odbywa się równologle na FB Psychologii Wyglądu.


Spis treści:

I. Czym jest profilowanie behawioralne

1) Wprowadzenie do analizy behawioralnej
2) Neuropsychologia, czyli jak działa mózg
3) Wpływ emocji na reakcje fizjologiczne ciała
4) Rola psychologii społecznej w profilowaniu

II. Psychologia kłamstwa

1) Kiedy i dlaczego rodzi się kłamstwo
2) Badania nad kłamstwem
3) Typy kłamców i ich strategie
4) Rozpoznanie typów kłamców

III. Niebezpieczne osobowości i ich rozpoznanie

1) Antyspołeczne zaburzenia osobowości
2) Czym różni się psychopata od socjopaty
3) Toksyczny narcyz
4) Niewerbalne sygnały ostrzegawcze

IV. Psychologia wyglądu i błędy poznawcze

1) Pierwsze wrażenie – po czym oceniamy ludzi
2) Co mówi nasza twarz
3) Jak przypisujemy cechy do wyglądu
4) Uprzedzenia, stereotypy i mechanizmy obronne – zabójcy profilowania

V. Interpretacja mowy ciała

1) Zasady interpretacji i najczęstsze błędy
2) Stereotypy i różnice kulturowe
3) Interpretacja uniwersalnych gestów
4) Analiza głosu

VI. Ekspresje mimiczne i mikroekpresje

1) Emocje podstawowe i złożene – psychologia emocji
2) Rozpoznanie i interpretacja emocji na twarzy
3) Czym są mikroekspresje
4) Wykorzystanie ekspresji mimicznych do wykrywania kłamstwa

VII. Niewerbalne oznaki kłamstwa

1) Zasady – od czego zacząć obserwację
2) Rozpoznanie niespójnych zachowań
4) Rozpoznanie oznak kłamstwa
5) Technologie w wykrywaniu kłamstwa

VIII. Analiza lingwistyczna tekstu

1) Psycholingwistyka sądowa
2) Analiza wiarygodności zeznań
3) Analiza tekstu mówionego i pisanego
4) Podejrzane zwroty w języku polski

IX. Rozpoznanie i psychologia ofiary

1) Charakterystyka zachowania ofiary
2) Podatność na manipulacje
3) Przymus powtarzania traumy
4) Syndrom sztokholmski

X. Skuteczne prowadzenie rozmów

1) Taktyki przesłuchań
2) Cechy dobrego profilera
3) Jak zadawać pytania
4) Zdobywanie informacji


Dla kogo jest książka?


Dla prawników, sprzedawców, negocjatorów, rekruterów, managerów, psychologów, policjantów, rodziców. Dla każdego, kto pracuje z ludźmi.

O czym?


Metody profilowania (także behawioralnego) zostały opracowane przez FBI, zaczynając od profilowania kryminalnego w latach 70-tych. Na lotniskach, na których zatrudniono profilerów, nie dochodzi do realizacji ataków terrorystycznych.

Obecnie profilowanie zyskało nowego sprzymierzeńca, jakim jest sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Dzięki analizie ogólnodostępnych danych w mediach społecznościowych algorytmy bez trudu tworzą nasze profile osobowościowe i łączą cechy wyglądu z cechami charakteru.

Korzyści – wykrywanie kłamstwa


Naszą zdolność wykrywania kłamstwa naukowcy szacują na 53%. Dzięki metodom opracowanym przez FBI, we współpracy ze światowej sławy psychologami Paulem Ekmanem i Davidem Matsumoto, jesteśmy w stanie zauważać niespójności od 80% do nawet 95% przypadków. Jest to możliwe dzięki treningowi mowy ciała i mikroekspresji oraz analizy behawioralnej.

Z punktu widzenia neurofizjologii przekaz niewerbalny jest ściśle powiązany z przekazem werbalnym, więc w naturalny sposób nasze słowa znajdują swoje odbicie w gestach. Właśnie dlatego niespójność tych dwóch źródeł przekazu wskazuje nam na pewną sprzeczność w umyśle i może oznaczać kłamstwo lub oszustwo. Kłamanie wywołuje w naszym ciele określone reakcje fizjologiczne (choć nie u wszystkich- psychopaci i socjopaci nie rozumieją i nie odczuwają emocji w klasyczny sposób). Do końca nie wiadomo, dlaczego mózg reaguje stresem na oszukiwanie, mimo że uczymy się kłamania od dziecka i wchodzi nam to niejako w krew. Większość ludzi podczas kłamania odczuwa (często tylko podświadomie) strach przez złapaniem, poczucie winy lub radość z oszukiwania. Wyłapanie tych emocji np. na twarzy rozmówcy w czasie zwykłej rozmowy jest dobrym wskaźnikiem kłamstwa.

Analizując np. materiał filmowy bierze się pod uwagę nie tylko mowę ciała i gestykulację. Dochodzi do tego mimika i mikroekspresje, ton głosu i szybkość mówienia oraz tzw. analiza lingwistyczna - dobór słownictwa i treść wypowiedzi. Wykrywanie kłamstwa polega głównie na szukaniu sprzeczności wśród tych komunikatów i wyłapywaniu przecieków odbiegających od normy analizowanego.

Korzyści – komunikacja, wizerunek, relacje międzyludzkie


Ponad 60% naszej komunikacji odbywa się poprzez przekazy niewerbalne – postawę, gestykulację, mimikę i ton głosu. Pierwsze wrażenie wyrabiamy sobie w ciągu kilku sekund od chwili zobaczenia nowej osoby - zanim zdąży ona jeszcze cokolwiek powiedzieć. Tylko 20% opinii jest później weryfikowanych, większość ludzi pozostaje przy pierwszym odczuciu.

Ponadto, na podstawie wyglądu i sygnałów niewerbalnych błyskawicznie decydujemy czy dana osoba jest godna zaufania, sympatyczna, kompetentna i inteligentna. Są to kluczowe cechy w budowaniu relacji, podczas negocjacji lub obsługi klienta. Ignorowanie mowy ciała oraz badań naukowych na temat sposobów komunikacji oraz psychologii społecznej i psychologii wyglądu obniża szanse na skuteczną sprzedaż, optymalizację wyników, poprawne relacje zawodowe, efektywne negocjacje czy powoduje błędy w procesie rekrutacyjnym.

Rozumiejąc i trenując mowę ciała oraz mimikę twarzy możemy wpływać na emocje innych, na ich samopoczucie, wzbudzać sympatię oraz zaufanie oraz prawidłowo odczytywać zachowania u innych. Mowa ciała, mimika twarzy oraz ekspresje mimiczne są kluczem do inteligencji emocjonalnej (IE). Prawidłowe rozpoznawanie emocji na twarzy u innych powoduje lepsze zrozumienie drugiej osoby – jej nastrojów i potrzeb. Dlatego ludzie z wyższym ilorazem IE lepiej radzą sobie w kontaktach z klientami oraz w życiu zawodowym. Udowodniono, że już kilka godzin treningu mowy ciała i mikroekspresji powoduje wzrost inteligencji emocjonalnej o 10%.

Unikalna wiedza na temat mikroekspresji i mowy ciała pomaga w:
Szybszym zrozumieniu potrzeb partnera negocjacji i klienta, dzięki obserwacji ukrytych sygnałów
Lepszym dopasowaniu naszej propozycji
Wykrywaniu zatajonych informacji lub manipulacji
Budowaniu zaufania i dobrych relacji pomiędzy stronami negocjacji


Serdecznie dziękuję!
Diana Nowek

Copyright. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabronione jest kopiowanie i powielanie spisu treści bez zgody autora.

Okładka książki jest tylko wersją poglądową, ostateczna wersja może się różnić.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 komentarze:

  1. Dzień Dobry
    Przydałby się rozdział jak nauczyć się własnej mikroekspresji,
    nie dla skutecznego kłamstwa, ale dla sprawiania lepszego pierwszego wrażenia ;-)
    Poza tym dużo przykładów a nawet całych historii. Ludzie kochają opowieści, od zawsze w ten sposób uczyli się od innych. Wtedy nawet bardziej skomplikowane zagadnienia wydaj się strawniejsze. Może udałoby się też wkleić jakieś linki (może nawet kody kreskowe) do przykładów na YT czy w innym serwisie pokazujące wizualnie np objawy jakiś zachowań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję za komentarz! Dodałam temat roli mikroekspresji przy pierwszym wrażeniu do podrozdziału:) Jak najbardziej zgadzam się, że taka książka powinna być oparta na historiach i opowieściach - wydaje mi się, że na rynku jest już dużo teorii. Temat dodatkowych materiałów do książki jest bardzo ciekawy i do rozważenia wraz z wydawnictwem. Pozdrawiam ciepło!
      DN

      Usuń

Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.