Mikroekspresja jest to bardzo krótko trwająca, rzędu 50 milisekund, pełna ekspresja mimiczna, charakterystyczna dla przeżywanej emocji. Emocje sprzężone są z określoną, uniwersalną mimiką, reakcja mimiczna pojawia się więc automatycznie podczas przeżywania określonej emocji i zwykle upływa pewien krótki czas, zanim jesteśmy w stanie świadomie ją kontrolować. Podczas tego opóźnienia, trwającego około pięćdziesięciu milisekund, zanim zdążymy skontrolować reakcję mimiczną, ujawnia się ona w postaci mikroekspresji.
Ponieważ
czas trwania mikroekspresji jest krótszy niż mrugnięcie oka, większość
ludzi nie potrafi jej świadomie dostrzec, ale już godzina treningu
wystarczy, aby nauczyć się je rozpoznawać. Mikroekspresje związane są z
prawdziwie przeżywanymi w danej chwili emocjami, dlatego istnieje
możliwość wykorzystania znajomości mimiki i mikroekspresji do wykrywania
oszustwa i kłamstwa u rozmówcy, gdy jego sygnały werbalne są sprzeczne z
mimiką mikroekspresji. Według niektórych opracowań skuteczność takiego
wykrywania kłamstwa jest większa niż skuteczność wariografu.
Mikroekspresja
to termin wymyślony przez Paula Ekmana, który zaliczany jest do 100
najwybitniejszych psychologów XX wieku. Jako pierwszy zajął się
badaniami emocji i ich relacji do wyrazu twarzy. Mikroekspresje odkrył on w 1966 roku, kiedy oglądał w zwolnionym tempie nagranie
cierpiącej na depresję pacjentki szpitala psychiatrycznego. Przekonywała
lekarza, że depresja minęła. Na filmie odtworzonym w zwolnionym tempie dało się jednak
zauważyć, że tuż przed śmiechem na twarzy kobiety pojawiał się wyraz
głębokiego smutku i bólu. Chodziło o to, aby nie wypuszczać ze szpitala ludzi z tendencjami samobójczymi, którzy przekonywali lekarzy, że czują się lepiej. Ta historia zainspirowała twórców serialu
"Magia kłamstwa" ("Lie to me"). Sam Ekman był pierwowzorem głównego
bohatera dr Cala Lightmana.
Gdzie można wykorzystac mikroeskspresje?
Specjalistami
od mikroekspresji są pracownicy służb specjalnych oraz psychologowie i
psychiatrzy pracujący jako terapeuci. Skanery emocji montowane są na lotniskach, w miejscach publicznych, na stadionach. Mają za zadanie skanować twarze ludzi w poszukiwaniu negatywnych emocji, szczególnie złości i agresji. Początkowo miały one wyłapywać potencjalnych terrorystów, jednak okazały się również przydatne w utrzymaniu bezpieczeństwa w miejscach publicznych, gdyż umożliwiały szybsze reagowanie na zagrożenia.
Obecnie wiedza o mikroekspresjach może być
bardzo przydatna w biznesie. Analizując mimikę i mowę ciała partnera,
kontrahenta bądź klienta możesz przewidzieć czy podejmowane przez nich
decyzje będą korzystne dla Ciebie. Widząc negatywne emocje na ich
twarzach zdążysz zawczasu zareagować.
"The New York Times" informował, że zamontowane na stacji kolejowej w Soczi
bramki bezpieczeństwa potrafią skanować emocje pasażerów. Określają stan
emocjonalny ludzi w poszukiwaniu potencjalnych terrorystów. "Przed wejściem do nowych pociągów w
Soczi pasażerowie muszą przejść przez wykrywacze metalu i umieścić
swoje torby w aparaturze rentgenowskiej. Bramki przypominają te, które
spotykamy na lotniskach, ale nie są to zwyczajne bramki bezpieczeństwa.
Mało kto zdaje sobie sprawę, że zamontowano w nich wyrafinowany system,
który potrafi określić stan emocjonalny ludzi" - opisuje David
Herszenhorn, korespondent NYT.
Inne obszary, w których mikroekspresje mogą być pomocne to:
- Negocjacje
- Sprzedaż
- Analizy prawne
- Analizy rozmów rekrutacyjnych
- Analizy wywiadow
- Analizy procesów sądowych
0 komentarze:
Publikowanie komentarza
Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.