Jak wybrać idealne zdjęcie profilowe?



Pierwsze wrażenie powstaje nie tylko w kontaktach twarzą w twarz. Dziś często naszą wizytówkę stanowią profile zakładane na portalach społecznościowych. Warto wiedzieć w jaki sposób zdjęcia, które publikujemy wpływają na odbiorców i co o nas mówią. Ludzki mózg w ciągu 40 milisekund potrafi ocenić cechy człowieka na podstawie fotografii. Wnioski te często są nietrafne, jednak wrażenie, jakie wywieramy, wpływa na dalszy sposób interpretacji naszych zachowań.

Co mówią na ten temat badania?


Badaczom z Uniwersytetu w Yorku po przeanalizowaniu tysiąca zdjęć, udało się wyróżnić trzy odrębne wymiary, o których wnioskujemy na podstawie kształtu twarzy.

1. Przyjacielskość - „Czy ta osoba chce mi pomóc, czy wyrządzić krzywdę?”

2. Dominacja - „Czy ta osoba może mnie skrzywdzić albo mi pomóc?”

3. Młodość i atrakcyjność - „Czy ta osoba nadaje się na partnera?”

Okazało się, że dla przyjacielskości kluczowe znaczenie miały usta (ich wysokość, szerokość, krawędź dolnej wargi i rozwarcie). Im szerzej uśmiechnięta jest osoba na zdjęciu, tym bardziej przyjazna się wydaje.

Dla młodości i atrakcyjności najistotniejszym obszarem okazały się być oczy (ich wysokość, szerokość i wielkość tęczówki). Osoby o stosunkowo dużych oczach są odbierane jako atrakcyjne i młode.

Wysoki poziom dominacji był wiązany z nasyceniem i jasnością/promiennością cery, a także z kształtem brwi i policzków. Za dominujące zostały uznane osoby o męskich rysach twarzy oraz odznaczające się ciemnym odcieniem skóry.

Na poniższym zdjęciu widzimy modele twarzy odnoszące się do trzech wyżej opisanych cech, przy czym zdjęcia bliżej lewej strony są nisko oceniane, natomiast te po prawej wysoko.




Źródło: http://www.pnas.org/content/111/32/E3353.full.pdf

Sympatyczność, kompetentność i wpływowość


Aplikacja PhotoFeeler (www.photofeeler.com) umożliwia swoim użytkownikom otrzymanie informacji zwrotnej na temat publikowanych przez nich zdjęć. Osoba na udostępnionej fotografii jest oceniana pod względem licznych cech np.: wiarygodności, atrakcyjności, inteligencji. Na podstawie sześćdziesięciu tysięcy takich ocen oszacowano, co wpływa na odbiór osoby na zdjęciu jako sympatycznej, kompetentnej i wpływowej.

1.Odsłonięte oczy.
Okazało się, że okulary przeciwsłoneczne negatywnie wpływają na spostrzeganą sympatyczność. Natomiast oczy zasłonięte włosami, cieniem lub błyskiem flesza obniżają ocenę w zakresie kompetencji i wpływowości.

2. Uśmiech pokazujący zęby. Uśmiech z zamkniętymi ustami pozytywnie wpływa na spostrzeganą sympatyczność, jednak najlepszym rodzajem uśmiechu okazał się ten z widocznymi zębami. Co prawda, roześmiana twarz (a nie tylko uśmiechnięta) powoduje największy wzrost w ocenie sympatyczności, jednak oddziałuje negatywnie na spostrzeganą kompetencję. Jeśli więć uśmiech to delikatny, ale nie śmiejąca się szeroko buzia.

3. Formalny ubiór. Ciemny garnitur i jasna koszula (oraz krawat u mężczyzn) korzystnie wpływają na ocenę spostrzeganej kompetencji i wpływu.

4. Odpowiedni kadr. Najlepsze okazały się zdjęcia obejmujące głowę i ramiona albo obszar od głowy do pasa. Przybliżenia wyłącznie na twarz oraz fotografie całej sylwetki przyczyniały się do obniżenia ocen.

5. Lekko przymrużone oczy. Osoba o szeroko otwartych oczach może być odbierana jako przestraszona, wrażliwa i niepewna siebie. Lekko zmrużone oczy wywołują natomiast wrażenie pewności siebie i braku skrępowania. Po lewej stronie na zdjęciu oczy są szeroko otwarte, po prawej lekko zmrużone.



Peter Hurley, It's all about the squinch!

Instrukcja jak osiągnąć ten efekt znajduje się w tym nagraniu:


Z kim chcemy się zaprzyjaźnić?


W pewnym badaniu wykorzystano awatary 2D, aby sprawdzić jakie cechy wpływają na chęć zaprzyjaźnienia się z daną osobą. Okazało się, że badani najchętniej nawiązaliby znajomość z ludźmi, których awatary miały otwarte oczy, owalną i uśmiechniętą twarz oraz brązowe włosy. Natomiast za sygnały zniechęcające do interakcji uznano neutralną lub negatywną ekspresję emocjonalną, czarne lub krótkie włosy oraz nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne.

Seksowne i pociągające zdjęcia


Elizabeth Daniels przeprowadziła ciekawe badanie, w którym poprosiła 118 kobiet o opisanie wrażenia, jakie wywarło na nich zdjęcie dwudziestoletniej kobiety. Połowa uczestniczek otrzymała seksowną fotografię, natomiast reszcie zaprezentowano bardziej zachowawczy obraz. Badane kobiety oceniały zdjęcia pod względem trzech kategorii: atrakcyjności, chęci zaprzyjaźnienia się z osobą na fotografii oraz posiadanych kompetencji. Bardziej zachowawcze zdjęcie okazało się być lepsze w zakresie wszystkich trzech wymiarów. Seksowne zdjęcie przekreśla kompetencje.

Zdjęcie profilowe czy krótka notka o sobie?


OK Cupid, jeden z portali randkowych, sprawdził jakie znaczenie ma dla pierwszego wrażenia zdjęcie profilowe oraz opis osoby umieszczony na portalu społecznościowym. Część użytkowników miała dostęp jedynie do fotografii, natomiast reszta wyciągała wnioski na podstawie zdjęcia oraz opisu jednocześnie. Okazało się, że tekst wywarł niewielki wpływ na odbiór ocenianej osoby. Wyciągnięte wnioski w mniej niż dziesięciu procentach bazowały na słownym opisie.


4 czynniki, które mają największe znaczenie dla odbioru zdjęcia profilowego


Guy Kawasaki, amerykański specjalista od marketingu oraz autor książek, wymienia cztery czynniki, które w kluczowy sposób wpływają na odbiór zdjęcia profilowego.

1. Zdjęcie profilowe powinno prezentować twarz osoby, do której należy profil. Nie wybieramy fotografii z rodziną, przyjaciółmi, czy ulubionym pupilem. Ludzie nie ufają osobom bez avatara i bez żadnego zdjęcia profilowego.

2. Dobrze oświetlona twarz. Źródło światła powinno znajdować się naprzeciwko.

3. Szerokość zdjęcia powinna wynosić przynajmniej 600 pikseli.

4. Asymetria. Warto zastosować metodę trójpodziału, która polega na nałożeniu na zdjęcie siatki (składającej się z dwóch linii poziomych i dwóch pionowych). Siatka ta dzieli boki fotografii na trzy równe części. Miejsca, w których linie się przecinają to tzw. mocne punkty. Najważniejsze elementy zdjęcia powinny znajdować się właśnie na przecięciach. Taki sposób kadrowania sprawia, że fotografia jest dla nas przyjemna w odbiorze. Unikamy umieszczania najważniejszych elementów na samym środku zdjęcia. Spójrzmy na położenie twarzy Guya Kawasaki na fotografii (po lewej) - nie znajduje się w centrum fotografii i jest przyjemniejsza w odbiorze niż twarz umieszczona na samym środku.


Erik Qualman

Siatka nałożona na zdjęcie ułatwia umieszczenie twarzy/sylwetki w odpowiednim miejscu - na przecięciach linii.
Wystarczy do tego zwykły Photo Editor w najnowszym Windowsie.




Czy powinieneś patrzyć prosto w obiektyw?


Wspomniany wcześniej portal randkowy, przeprowadził badanie, które miało na celu sprawdzenie, jakie właściwości zdjęcia przyczyniają się do uzyskania największej liczby kontaktów. Okazało się, że patrzenie prosto w obiektyw jest korzystne dla kobiet, natomiast mężczyźni osiągali najlepsze wyniki, gdy na zdjęciu profilowym patrzyli w inną stronę. W biznesie i polityce zaleca się jednak patrzenie w obiektyw, aby oglądający miał wrażenie nawiązania kontaktu wzrokowego.

Po co nam idealne zdjęcie profilowe?


Czy tego chcemy czy nie ludzie oceniają nas w ułamku sekundy, przypisując nam określone cechy na podstawie pierwszego wrażenia. Głównie decydują o tym rysy twarzy i jej wygląd. Wymienione wskazówki mogą okazać się pomocne w świadomym kreowaniu własnego wizerunku w sieci czy w CV. Dziś nawet pracodawcy sprawdzają profile osób starających się o pracę, więc warto zadbać o jakość udostępnianych treści. Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie może mieć kluczowy wpływ na to, w jaki sposób potoczy się dalsza interakcja. Od naszego zdjęcia może zależeć czy ktoś wyśle do nas zapytanie, złoży ofertę lub czy będzie chciał skorzystać z naszych usług.


Źródła:

  1. Alexander Todorov, Jenny M. Porter (2014); Misleading First Impressions. Different for Different Facial Images of the Same Person; Psychological Sciencehttp://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0956797614532474 
  2. Richard J. W. Vernon, Clare A. M. Sutherland, Andrew W. Young, and Tom Hartley (2014); Modeling first impressions from highly variable facial images; Department of Psychology, University of York, United Kingdom,http://www.pnas.org/content/111/32/E3353.full.pdf 
  3. Fong, K., Mar, R.A. (2015). What Does My Avatar Say About Me?: Inferring Personality From Avatars. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(2). http://psp.sagepub.com/content/41/2/237.abstract 
  4. Study: Young women with sexy social media photos seen as less competenthttp://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2014/jul/study-young-women-sexy-social-media-photos-seen-less-competent 
  5. https://theblog.okcupid.com/we-experiment-on-human-beings-5dd9fe280cd5 
  6. http://socialnomics.net/2014/12/08/the-science-to-having-an-attractive-profile-photo-on-linkedin/ 

Opracowała: Emilia Jamróz
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.