Wygląd klasy szkolnej wpływa na zachowanie i wyniki uczniów


Sala szkolna należy do środowisk najmniej podatnych na zmiany. Urzędnicy mają na celu stworzenie miejsca niezakłócającego proces nauki, w którym będzie można kontrolować zachowanie uczniów. Nauczyciele i uczniowie oczekują natomiast, by środowisko szkolne stwarzało możliwość swobodnych interakcji, a kontrola nie była znaczna.

Administratorzy są przywiązani do tradycyjnego środowiska klasy - ustawionych w rzędach krzeseł, większej liczebności klasy oraz stonowanych, ujednoliconych kolorów (głównie odcieni brązu). Panuje pogląd, iż inna aranżacja rozstawienia krzeseł oraz pobudzające kolory wywołają u ucznia pobudzenie, które utrudni poddanie się dyscyplinie szkolnej.

Badacz o nazwisku Sommer w swoim eksperymencie zmienił wystrój klasy, ozdabiając ściany, wyścielając krzesła oraz wyściełając podłogi dywanem. Okazało się, iż tak urządzona klasa była odbierana przez uczniów jako przyjemniejsza oraz zwiększała ich zaangażowanie.

Rozmiar sali


Rozmiar sali określa przestrzeń przypadającą na każdego ucznia. Już w 1981 roku w badaniach przeprowadzonych przez Weldon, Loewy, Winer i Elkin wykazano, iż najbardziej optymalna przestrzeń przypadająca na ucznia to:

- w sali wykładowej od 5,8 do 8,2 m2

- w pokoju przeznaczonym do nauki 6,1 do 8,8 m2

- w bibliotece od 7,3 do 9,4 m2

- w sali dyskusyjnej od 9,4 do 13,1 m2.

Poczucie zatłoczenia


Należy pamiętać, że przestrzeń, którą dysponuje uczeń jest mniej istotna niż przestrzeń, którą uważa za własną. Jeśli uczeń spostrzega wydzielony mu obszar jako niewystarczający, poskutkuje to poczuciem zatłoczenia, które pojawia się, gdy osoba czuje, że jej przestrzeń osobista i prywatność została naruszona przez innych. Poczucie zatłoczenia odzwierciedli się w rozproszeniu uwagi u uczniów oraz częstszym przejawianiem zachowań agresywnych.

Aby złagodzić poczucie zatłoczenia, można zastosować parawany, zmniejszenie ilości drzwi wejściowych, prostokątny kształt sali, odpowiednia temperatura w sali oraz zachęcanie uczniów do wzajemnej współpracy.

Jednak wolna przestrzeń nie może być zbyt duża - nieograniczona spowoduje spadek poziomu pobudzenia uczniów oraz trudności w skupieniu uwagi.

Liczebność klasy


Liczebność klasy szkolnej ma wpływ na aktywność przejawianą przez uczniów podczas zajęć. Jak udowadnia Sommer, w małej klasie (6-20 uczniów) uczniowie zgłaszają się dwa razy częściej niż w klasach średnich (21-50 uczniów).

Wybór miejsca


Uczniowie siedzący najbliżej nauczyciela, mający możliwość nawiązania z nim kontaktu wzrokowego, wykazują większe zainteresowanie zajęciami oraz otrzymują lepsze oceny (dotyczy to zwłaszcza dobrowolnego, a nie arbitralnego wyboru miejsca). Kiedy bliskość między nauczycielem a uczniem rośnie, maleje zdolność utrzymania dyscypliny i kontroli nad klasą.

Ponadto, według badań Rubina przeprowadzonych w 1972 roku, uczniowie o wysokim IQ preferują kolisty, bądź półkolisty układ krzeseł, natomiast uczniowie o niższym IQ wolą ustawienie w prostych rzędach.

Pozycja nauczyciela


Nauczyciele, którzy siadają na, obok lub za biurkiem, odbierani są jako mniej serdeczni i skuteczni niż nauczyciele stojący przed biurkiem. Z drugiej strony, żaden z wykładowców nie powinien naruszać przestrzeni osobistej uczniów oraz wywoływać uczucia zatłoczenia.

Wygląd klasy szkolnej wyraźnie wpływa na skuteczną komunikację oraz motywację do nauki.

Jak wykazał w swoich badaniach już w 1994 roku Cheng, przyjazne środowisko klasy szkolnej powoduje, iż uczniowie osiągają lepsze wyniki. Z tego powodu, to wielka strata, że administratorzy są tak mało elastyczni i nie próbują wdrożyć jakichkolwiek zmian w środowisku szkolnym.

A wy jak wspominacie wasze szkolne klasy?


Autor: Joanna Światła

Na podstawie: Leathers, D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa, PWN, 2007.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 komentarze:

  1. Jako zatłoczone z niewygodnymi krzesłami

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja szkola podstawowa to starodawny murowany budynek w którym stropy i dach były drewniane sale i okna nie za wielkie. Szkola srednia to nowoczesny żelbetowy gmach z wielkimi salami, korytarzami i oknami. Uważam ze uniwersytety czy szkoly w starodawnych murach są na wyższym poziomie nauczania niż w w nowoczesnych, nienaturalnych przestrzeniach ze szkla, aluminium, żelbetonu, plastyku z powodu naturalnej przestrzeni. Podobnie jest z kościołami. W nowoczesnych z żelbetonu szkla nie ma Boga w przeciwieństwie do starych gotyckich murowanych.

    OdpowiedzUsuń

Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.