Znaczenie kolorów w życiu codziennym, analizie ubioru i reklamie.

Jesteśmy otoczeni kolorami. W kolory się ubieramy, kolorami zapełniamy nasze przestrzenie. Kolory wykorzystywane są w reklamie, aby wprowadzić nas w konkretny nastrój lub wzbudzić określone emocje. Co ciekawe, znaczenie kolorów różni się w zależności od kraju i kultury. Zacznijmy od odbioru poszczególnych kolorów w Polsce.

Znaczenie i symbolika kolorów w naszej kulturze:


ZIELONY:  Głównymi znaczeniami koloru zielonego to równowaga. Od dawna wiadomo, że przebywanie wśród zieleni uspokaja i regeneruje siły witalne. Osoby lubiące kolor zielony to ludzie towarzyscy i przyjaźni, bezkonfliktowi, stali w uczuciach i ceniący spokój. Lubią stałe związki i stabilizację. Jasna zieleń oznacza wierność i lojalność w stosunku do partnera. Pierwotnym i najbardziej chyba znanym symbolem nadziei jest kolor zielony. harmonia, natura i uczucie spełnienia. Zieleń to oczywiście wiosna oraz Święta Wielkanocne - symbol powrotu do życia - zmartwychwstania duchowego i regeneracji sił fizycznych.

CZARNY: W potocznym języku używamy często fraz: czarna rozpacz, czarny dzień, widzę to w czarnych kolorach. A co oznacza kolor czarny? Powyższe stwierdzenia mogą sugerować odpowiedź: smutek, nostalgia, samotność, izolacja i depresja. Mimo to czarny kolor w modzie ma stałe miejsce jako uniwersalny i pasujący niemal do każdej okazji kolor.

CZERWONY: Kolor czerwony to rozbudzenie i energia. Symbolizuje miłość. Oznaczać może również negatywne uczucia: agresję, wściekłość.Inne znaczenia to impulsywność, odwaga, niecierpliwość, porywczość. Osoba, która lubi kolor czerwony, oprócz cech pozytywnych, które symbolizuje czerwony, może cechować się egocentryzmem i niecierpliwością.

NIEBIESKI: Kolor niebieski oznacza duchowość, religijność, sztukę, kulturę, filozofię, chęć do życia. Kolor granatowy to negatywy powyższych cech. Kolor niebieski symbolizuje powściągliwość, powagę i nieśmiałość. Kolor niebieski oznaczać może też wrażliwość i lojalność.

ŻÓŁTY: Żółty to kolor słoneczny. Oznacza mądrość, aktywność umysłową, twórczość, rozsądek. Symbolizuje sławę, żartobliwość, wielkość, ale również chorobę, zdradliwość, nieśmiałość, niezdecydowanie oraz nadwrażliwość.

POMARAŃCZOWY: Kolor pomarańczowy to wyzwolenie od nałogów i słabości, optymizm i pobudzenie, przedsiębiorczość, ambicja. Kolor pomarańczowy to także symbol ognia, płomieni, pożaru i energii.

BRĄZOWY: Brak wiary w siebie, poczucie zagrożenia - takie znaczenie przypisuje się kolorowi brązowemu. Symbolizuje też nudę i zwyczajność oraz przeciętność intelektualną. Może oznaczać materializm w złym tego słowa znaczeniu.

FIOLETOWY: Fiolet to symbol poszukiwania, wolności i przestrzeni. Osoby lubiące fiolet cechuje zamiłowanie do piękna, powaga, odpowiedzialność, tajemniczość i intuicja. Kolor symbolizuje też rzeczy nadprzyrodzone, jasnowidzenie. Innym znaczeniem koloru fioletowego jest też doskonała miłość.

Jakie znaczenie przypisuje się kolorom w analizie ubioru?


Psycholog Dariusz Tarczyński opisał skrótowo charakterystyczną dla kultury europejskiej symbolikę kilku podstawowych kolorów w psychologii wyglądu. Na stronie jest wiele artykułów poświęconych analizie ubioru, przypomnę tylko, że ważne jest, na jaką część ciała zakładamy garderobę w danym kolorze:
  • Spodnie i spódnice czyli Nogi mówią o działaniach podświadomych (chciałbym taki być, tego mi brakuje, ale się nie przyznam), 
  • bluzki, marynarki, itp. czyli Tułów świadczą o działaniach świadomych (taki jestem lub chcę, żeby tak mnie odbierano), 
  • a wszelkie apaszki, czapki czyli Głowa o nadświadomości i odnoszą się do sfery intelektualnej.
W dużym uproszczeniu symbolika kolorów ubioru przedstawia się ona następująco:

CZERWONY - mówi o potrzebie aktywności emocjonalnej i fizycznej. Może informować o słabym krążeniu krwi i niskim ciśnieniu.

POMARAŃCZOWY - symbolizuje dążenie do osiągnięcia celu, który odpowiada za nasze szczęście (“zobacz, jak świetnie sobie radzę”).

ŻÓŁTY- informuje o potrzebie kontaktu z innymi i dążeniu do rozładowania problemów psychicznych. Symbolizuje lęk przed samotnością. Może wskazywać na kłopoty z przewodem pokarmowym na tle nerwowym.

ZIELONY - symbolizuje kłopoty emocjonalne, potrzebę skupienia się na sobie i tęsknotę za równowagą wewnętrzną.

NIEBIESKI - mówi o potrzebie dokonań, tworzenia czegoś oryginalnego i docenianego, wyraża pragnienie, by inni dostrzegli naszą mądrość i kreatywność.

GRANATOWY - podkreśla naszą odpowiedzialność i chęć kontrolowania świata zewnętrznego (“nadaję się na przełożonego”).

FIOLETOWY - symbolizuje zainteresowanie sferą duchową, religią, poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne. Może świadczyć o dewocji.

ZŁOTY - oznacza umiłowanie materii, marzenia i cele związane z wymiernymi wartościami. Mówi o pragnieniu znaczenia i podatności na pochwały.

SREBRNY - srebrny wyraża tęsknotę za uczuciami, potrzebę podpory duchowej, osamotnienie i skłonność do romantyzmu.

BRĄZOWY - symbolizuje zagrożone poczucie bezpieczeństwa, niepewność jutra, brak wiary w siebie i potrzebę stabilizacji; także osłabienie i niskie ciśnienie.

CZARNY - oznacza koncentrację na sobie, poszukiwanie energii do działania, a także myśli egzystencjalne i tęsknotę za miłością. Jest to też kolor smutku i izolacji (“nie wtrącajcie się w moje sprawy”).

SZARY - określa potrzebę równowagi i wyciszenia bez manifestowania uczuć na zewnątrz. To kolor skrywanych emocji. Ciemnoszary (kolor polityków) poprawia komunikację i oznacza otwarcie na merytoryczną, pozbawioną emocji dyskusję.

BIAŁY - symbolizuje zachłanność na życie, potrzebę przestrzeni i docenienia przez innych.

(Źródło: Dariusz Tarczyński, Zrozumieć człowieka  z wyglądu)


A jakie znaczenie mają kolory w reklamie międzynarodowej?


Istotne znaczenie w reklamie międzynarodowej ma zastosowanie odpowiednich kolorów. Dlatego konieczna jest  znajomość różnic w symbolice kolorów w różnych krajach. Na przykład biały w Chinach i Japonii jest kolorem żałoby, w Ameryce Łacińskiej czerwony kojarzony jest ze śmiercią, w Malezji zielony łączony jest z chorobą. Kolor niebieski w Holandii uznany jest za ciepły i sympatyczny, w Szwecji ten sam kolor odbierany jest jako zimny, a na Dalekim Wschodzie kojarzy się ze śmiercią. Ze względów religijnych zalecane jest na przykład nieużywanie koloru zielonego w reklamach w krajach muzułmańskich. W tabeli zestawiono symboliczne znaczenie kolorów w różnych krajach europejskich. Warto zauważyć, ze nawet w podobnym kręgu kulturowym, jakim jest Europa, występują znaczne różnice w postrzeganiu danych kolorów.

Źródło: Limański A., Drabik I. (2010), Marketing międzynarodowy, Warszawa: Difin.


Jest to tylko mały zarys szerokiej tematyki symboli  oraz ich znaczenia w odmiennych kulturach.

A jaki jest Wasz ulubiony kolor?

Autor: Diana Nowek

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.