O co chodzi z tymi mikroekspresjami?


Mikroekspresje, czyli krótkie ekspresje mimiczne widać dobrze, np. podczas oglądania wywiadów z politykami, którzy często nie mówią tego, co myślą. Spróbujcie nagrać i obejrzeć taką rozmowę z wyłączonym głosem. Może się okazać, że zupełnie nie odgadlibyście, o czym mówi polityk. Najlepiej widoczne jest to, podczas pytań o konkurentów politycznych. Słowa są wtedy wyważone, dyplomatyczne, czasem nawet miłe, ale twarz i jej mimika wskazują na pogardę, obrzydzenie lub strach. Jesteśmy jednak tak skupieni na słuchani słów i wierzeniu komuś na słowo, że dana osoba może kręcić głową na NIE, mówić TAK, a my uwierzymy zapewnieniom słownym. A to kręcenie głową wskazuje na prawdziwą odpowiedź, bo pokazuje nasze prawdziwe intencje.

Mikroekspresja jest to bardzo krótko trwająca, rzędu 50 milisekund, pełna ekspresja mimiczna, charakterystyczna dla przeżywanej emocji. Emocje sprzężone są z określoną, uniwersalną mimiką, reakcja mimiczna pojawia się więc automatycznie podczas przeżywania określonej emocji i zwykle upływa pewien krótki czas, zanim jesteśmy w stanie świadomie ją kontrolować. Podczas tego opóźnienia, trwającego około pięćdziesięciu milisekund, zanim zdążymy skontrolować reakcję mimiczną, ujawnia się ona w postaci mikroekspresji.
Ponieważ czas trwania mikroekspresji jest krótszy niż mrugnięcie oka, większość ludzi nie potrafi jej świadomie dostrzec, ale już godzina treningu wystarczy, aby nauczyć się je rozpoznawać. Mikroekspresje związane są z prawdziwie przeżywanymi w danej chwili emocjami, dlatego istnieje możliwość wykorzystania znajomości mimiki i mikroekspresji do wykrywania oszustwa i kłamstwa u rozmówcy, gdy jego sygnały werbalne są sprzeczne z mimiką mikroekspresji. Według niektórych opracowań skuteczność takiego wykrywania kłamstwa jest większa niż skuteczność wariografu.

Mikroekspresja to termin wymyślony przez Paula Ekmana, który zaliczany jest do 100 najwybitniejszych psychologów XX wieku. Jako pierwszy zajął się badaniami emocji i ich relacji do wyrazu twarzy. Mikroekspresje odkrył on w 1966 roku, kiedy oglądał w zwolnionym tempie nagranie cierpiącej na depresję pacjentki szpitala psychiatrycznego. Przekonywała lekarza, że depresja minęła. Na filmie odtworzonym w zwolnionym tempie dało się jednak zauważyć, że tuż przed śmiechem na twarzy kobiety pojawiał się wyraz głębokiego smutku i bólu. Chodziło o to, aby nie wypuszczać ze szpitala ludzi z tendencjami samobójczymi, którzy przekonywali lekarzy, że czują się lepiej. Ta historia zainspirowała twórców serialu "Magia kłamstwa" ("Lie to me"). Sam Ekman był pierwowzorem głównego bohatera dr Cala Lightmana.

Gdzie można wykorzystac mikroeskspresje?
Specjalistami od mikroekspresji są pracownicy służb specjalnych oraz psychologowie i psychiatrzy pracujący jako terapeuci. Skanery emocji montowane są na lotniskach, w miejscach publicznych, na stadionach. Mają za zadanie skanować twarze ludzi w poszukiwaniu negatywnych emocji, szczególnie złości i agresji. Początkowo miały one wyłapywać potencjalnych terrorystów, jednak okazały się również przydatne w utrzymaniu bezpieczeństwa w miejscach publicznych, gdyż umożliwiały szybsze reagowanie na zagrożenia.
"The New York Times" informował, że zamontowane na stacji kolejowej w Soczi bramki bezpieczeństwa potrafią skanować emocje pasażerów. Określają stan emocjonalny ludzi w poszukiwaniu potencjalnych terrorystów. "Przed wejściem do nowych pociągów w Soczi pasażerowie muszą przejść przez wykrywacze metalu i umieścić swoje torby w aparaturze rentgenowskiej. Bramki przypominają te, które spotykamy na lotniskach, ale nie są to zwyczajne bramki bezpieczeństwa. Mało kto zdaje sobie sprawę, że zamontowano w nich wyrafinowany system, który potrafi określić stan emocjonalny ludzi" - opisuje David Herszenhorn, korespondent NYT.
 
Obecnie wiedza o mikroekspresjach może być bardzo przydatna w biznesie. Analizując mimikę i mowę ciała partnera, kontrahenta bądź klienta możesz przewidzieć czy podejmowane przez nich decyzje będą korzystne dla Ciebie. Widząc negatywne emocje na ich twarzach zdążysz zawczasu zareagować.

Inne obszary, w których mikroekspresje mogą być pomocne to:
  • Negocjacje
  • Sprzedaż
  • Analizy prawne
  • Analizy rozmów rekrutacyjnych
  • Analizy wywiadow
  • Analizy procesów sądowych
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Wpisz swoje imię, wybierając pole NAZWA z listy. Możesz komentować za pomocą konta FB, klikając Facebook Comment. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin strony.